Tumultueuze races op zandvoort!

Zaterdag 26 juni was de tweede officiële racedag van de Max5Cup een feit. En het was een dag waarover genoeg valt te melden.

Allereerst hadden we een recordaantal inschrijvingen van maar liefst 31 auto’s. Dat resulteerde in een deelnemersveld – samen met de SLK’s – van 49 auto’s. Tijdens evenementen van de DNRT mogen per startveld maximaal 47 auto’s op de baan.

Dat betekende dus dat er zowel bij de Mazda’s als bij de SLK’s één deelnemer niet kon meedoen.
Bij de Mazda’s had Rick Dijt aangeboden om zich terug te trekken. Ook bij de SLK’s is een rijder uit het startveld gegaan, zodat de strijd met 47 auto’s op de baan doorgang kon vinden.

Het was, na versoepeling van de Corona maatregelen tevens de eerste keer met een ‘ouderwetse’, persoonlijke briefing in het Mediacenter.
De eerste race verliep zonder grote incidenten. Vooraan was het een – inmiddels bekend – 1-2-3tje tussen Koen Bol, Marcel Dekker en Frenk Vollebregt.

Helaas was het voor Dominique Muller na ronde 1 al afgelopen wegens een remprobleem. Bij dit incident is Bas de Vos ook van de baan geraakt, die na enige tijd zijn weg weer kon vervolgen. Ook Yannick Rehorst heeft het niet verder gebracht dan 8 rondjes, wat kwam door een spin in de S-bocht waarna hij de oranje markeringen heeft geraakt en met lichte schade teruggereden is naar de Paddock.

De tweede race ging goed van start, behalve voor Niels de Zaaijer die direct na de start in de Tarzan corner tot stilstand kwam. In ronde 5 spinde Bert de Vidts in de Gerlach vlak voor Pieter Huybrechts die hier ook van schrok, eveneens spinde en een klapper maakte tegen de auto van De Vidts. Wim Blom kwam door adequaat handelen slechts op enkele centimeters tot stilstand, waardoor een nog grotere crash werd voorkomen. Dit heeft hem dan ook tot ‘Driver of the Day’ gemaakt en hij ontvangt een waardebon van MXVijf.nl.

Door dit incident is code 60 gegeven. Direct na beëindigen van code 60 ging het opnieuw fout. In de S-bocht spinde Theo Plichta. Het was zowel voor Thomas Middel als Teun van Dam die hier direct achteraan kwamen, onmogelijk om Plichta te vermijden, met flinke schade aan alle 3 de auto’s tot gevolg. Plichta mocht na een check in het ziekenhuis weer naar huis.

De laatste race ging met ongeveer een half uur vertraging van start. Ook deze race weer enkele incidenten, waaronder een akkefietje met Chris Schuttert die in de sandwich kwam tussen Marius Berghuis en Guido d’Hont. Hierbij is d’Hont zijn bumper verloren. Niels de Zaaijer mocht in de auto van Leo Vollebregt de laatste race rijden, echter was deze in ronde 3 door de remmen heen, dus ook deze race was snel bekeken. Randy Rekelhorst had olie lekkage en heeft, ondanks een verder prima racedag, ook niet meer dan 5 rondjes kunnen volbrengen.

Al met al een dag met helaas veel schade, maar ook weer prachtige gevechten op de baan. Zowel in de kop als het middenveld en achteraan. Hier moet wel bij gezegd worden dat veel schade mechanisch was of onvermijdelijk. De wedstrijdleiding heeft geen straffen uitgedeeld met betrekking tot rijgedrag.

Een groot woord van dank voor alle officials langs de baan, bij het medical center en organisatie DNRT!

De volgende race van de Max5 is op vrijdag 30 juli op Zandvoort. We hopen jullie weer in grote getalen te zien!

Laatste nieuws

Dinsdag 31 augustus | Zolder

Beste MaX5 coureurs,  Volgende...

“Ouderwets” spannende races op Zandvoort!

30 juli is alweer de 3e officiële...

25 augustus TT Circuit Assen, wordt 31 augustus op Circuit Zolder!

De stichting DNRT heeft zojuist een licht gewijzigde kalender...

Tumultueuze races op zandvoort!

Zaterdag 26 juni was de tweede officiële racedag van...

Pinksterraces door de ogen van Maikel van Beek!

De Pinksterraces begonnen voor mij en mijn teamgenoot Marius...