Hattrick voor Schilders tijdens openingsraces Ribank Mazda MaX5 Cup seizoen 2014

Rudy Schilders, de kampioen van seizoen 2009, heeft tijdens de openingsraces van de Ribank Mazda MaX5 Cup op Circuit Park Zandvoort meteen een goede slag geslagen. In alle drie races wist de coureur van IL Motorsport Racing de winst te pakken, al ging dat niet helemaal vanzelf en werd hij daarbij ook enigszins geholpen door een crash van twee concurrenten in de eerste race. Waarmee meteen aangegeven is dat ondanks zijn drie overwinningen op rij de onderlinge verschillen aan kop en in de rest van het veld uiterst klein zijn en het een bijzonder spannend seizoen belooft te worden.

Want de Ribank Mazda MaX5 Cup kent een aantal nieuwe rijders die meteen op indrukwekkende wijze hun visitekaartje hebben afgegeven. Zo reed de pas 15-jarige Job van Uitert (Geva Racing) in zijn allereerste vrije training in een MaX5 naar de 2e plek op de grid in een tijd van 2:08.826, zonder meer een fantastische prestatie. Hij was daarmee slechts 135 duizendste van een seconde langzamer dan Thomas Middel (RAM Racing), vorig seizoen de beste rookie met de zevende plek in de eindrangschikking. Beste routinier in de vrije training was Schilders met de derde positie. Ook Kevin van der Slik (Van der Slik Racingteam), afkomstig uit de Burando Production Open, is nieuw in de Ribank Mazda MaX5 Cup en reed met al z'n race-ervaring meteen naar de 6e positie in de vrije training.

 

Middel liet in de kwalificatietraining andermaal zien dat hij bijzonder snel is en pakte de poleposition voor de eerste race in een tijd van 2:07.273, net voor Bart Wubben (B-Racing) en Schilders. Van Uitert en Van der Slik nestelden zich daar achter.

480 RMMC Zandvoort 18 050414 nl jpg300
Gezien de grootte van het veld (33 auto's, één minder dan in de vrije training, waarin Wim Blom (Enjoy Racing 3) zijn motor opblies) besloot de wedstrijdleiding de Ribank Mazda MaX5 Cup voor het eerst in z'n geschiedenis een eigen start te geven, zonder auto's van een ander kampioenschap in de baan. De kop van vier rijders had gezamenlijk een bijzonder goede start en bleef in de eerste ronde bijzonder dicht bij elkaar. Dat resulteerde in een situatie aan het eind van het rechte stuk bij het ingaan van de Tarzanbocht waarbij de vier auto's twee aan twee naast en achter elkaar als één blok de bocht indoken.

 

Bij het uitkomen van de Tarzan was er daardoor echter te weinig ruimte, waar Wubben en Van Uitert de dupe van werden. De twee raakten elkaar en vlogen beiden met aanzienlijke schade van de baan. Bijzonder jammer voor hen maar ook voor de race, die meteen wat aan kracht inboette, omdat aan kop de strijd nu in feite alleen nog ging tussen Schilders, inmiddels aan de leiding, en Middel. Daarachter ontsponnen zich echter spannende gevechten om elke positie in het veld, waarbij met name de Duitser Sven Lüttgens (IL Motorsport Racing 2), Van der Slik, Dick van Rij (Smurfracing.nl), die in de kwalificatie een persoonlijk record had gereden, Youri Verswijveren (Youri-racing) en David Koh (Tenuki Racing) goed uit de verf kwamen. Schilders wist Middel achter zich te houden, al moest hij daar alle 10 ronden wel z'n uiterste best voor doen. Het verschil op de streep was uiteindelijk 1,3 seconden. Daarachter waren het Lüttgens, Van der Slik en Van Rij. De meeste progressie boekten Carlo Izelaar (IL Motorsport Racing 3) en de Fransman Stéphane Greffet (Mimix Racing) die beiden als laatsten uit de pits moesten starten en aan het eind de streep passeerden op respectievelijk positie 16 en 22.

480 RMMC Zandvoort 14 050414 nl jpg300

Zoals gebruikelijk vormde de uitslag van de eerste race de startopstelling van de tweede, waardoor Wubben als laatste moest starten. Zijn team bleek in staat om de auto in de korte tussenliggende tijd weer raceklaar te maken, iets wat bij Geva Racing helaas niet lukte. De auto van Van Uitert was te zwaar beschadigd en de jongeling kon daardoor de hele racedag niet meer in actie komen. De van pole vetrokken Schilders had een goede start en wist daardoor meteen z'n belangrijkste concurrent Middel achter zich te houden. Een paar ronden later zorgde Van Rij met een werkelijk spectaculaire uitremactie in de Tarzanbocht voor veel sensatie. Met vier rokende banden wist hij in één klap drie rijders te passeren, waardoor hij een ronde lang mocht genieten van de tweede plek achter Schilders. Omdat z'n rondetijden toch wat langzamer waren dan die van Middel zorgde hij er voor dat het gat met koloper Schilders groter werd, die daarmee z'n tweede zege van de dag iets makkelijker veilig kon stellen. Middel finishte na 10 ronden andermaal verdienstelijk als tweede, met nu Van der Slik in derde positie. Daarachter waren het Van Rij, Lukas van Schagen (Loekalive) in de nog steeds snelle gifgroene kampioensauto van 2010 en Lüttgens. Wubben, vorig seizoen en ook dit seizoen kampioenskandidaat, reed een prachtige inhaalrace, van de 33e positie naar de 8e in de einduitslag.

Ook in de derde race over 10 ronden was het Schilders die vanaf pole meteen de kop pakte. Wubben, nu vertrokken van positie 8, wist zich nog een aantal plaatsen naar voren te worstelen, maar kwam niet in de buurt van de leider, die nu twee belagers in z'n nek had: Van der Slik en Middel.

Hij moest echter met lede ogen toezien dat z'n twee teammaten, Lüttgens en Izelaar, elkaar ongelukkigerwijs op de baan hadden geraakt, waardoor beiden uitvielen. Schilders, kampioen in seizoen 2009 en alle andere seizoenen van het kampioenschap sinds dat jaar als tweede geëindigd, liet zien dat hij tot de beste coureurs in het veld behoort en pakte terecht de hattrick op deze openingsdag van het seizoen. Hij realiseerde zich echter dat dit niet betekende dat hij ook de rest van het seizoen het volledige puntenaantal van 35 per race zal gaan pakken. De concurrentie is bijzonder sterk en zal met name in de vorm van de nieuwelingen en de jonge rijders zeker nog van zich laten horen.

480 RMMC Zandvoort 15 050414 nl jpg300

In de tussenstand van het kampioenschap leidt Schilders vanzelfsprekend de dans en wel met 105 punten, gevolgd door Middel (101), Van der Slik (99), Van Rij (93), Van Schagen (89) en het duo Sander van Beem / John Jansen (Beem Autoracing) met 81 punten in zesde positie.