Titanenstrijd en optimale spanning in Ribank Mazda MaX5 Cup

Dat de onderlinge verschillen in de Ribank Mazda MaX5 Cup erg klein zijn is algemeen bekend, maar tot nu toe is het nog niet zo sterk in beeld geweest als gisteren tijdens de drie races op Circuit Park Zandvoort.

Met uiterst close racing en verschillen van slechts enkele duizenden van een seconde op de streep kregen rijders en toeschouwers wat ze wilden: spanning, sensatie en een heuse titanenstrijd. Toen aan het eind van de dag de kruitdampen enigszins waren opgetrokken bleek dat de overwinningen keurig verdeeld waren onder Job van Uitert, Yoeri Verswijveren en Rudy Schilders

Op het programma stonden twee iets kortere races over 10 ronden en aan het eind van de dag een endurancerace van een uur met een verplichte pitsstop met daarin al dan niet een rijderswissel.

Ondanks de vakantieperiode en de midweekse racedag meldden zich 29 auto’s aan de start van de kwalificatietraining, waarin de jongeling Van Uitert (Geva Racing) de snelste bleek in een tijd van 2:08.863. Slechts 86-duizendste daarachter stond Bart Wubben (B-Racing) en daar weer minder dan een halve seconde achter stond de leider in de tussenstand van het kampioenschap, Rudy Schilders (IL Motorsport Racing 1). Het veld kende deze keer twee gastrijders uit de Amerikaanse Spec Miata Cup, die speciaal voor deze race waren overgekomen. Het echtpaar Amy Mills en Whitt Gregg rijden in Amerika in respectievelijk een NB uit 1999 en een NA uit 1994 en moesten hier hun kwaliteiten tonen in twee gehuurde MaX5’n van SP Support met meer vermogen dan hun auto’s in Amerika. Volkomen onwetend hoe het circuit van Zandvoort er in werkelijkheid uitzag begonnen ze aan hun vrije training en kwalificatie. Niet geheel verwonderlijk dat ze na afloop onderaan de lijst stonden.

Uitert was bij de start van de eerste race goed weg vanaf zijn poleposition en hield Wubben achter zich. Schilders wurmde zich er echter gedurende de eerste ronde al tussen.

Daarachter ontstond een mooie strijd tussen Youri Verswijveren (Racing 4 One) en de Brit Chris Woodger (IL Motorsport Racing 2) om de vierde plek. Rondenlang gingen ze met elkaar de strijd aan, maar Woodger verloor meer en meer terrein en kon niet voorkomen dat Verswijveren en de daar achter rijdende Lucas van Schagen (Loekalive) hem passeerden.

Achter deze groep speelde zich rondenlang een ongelofelijk spannende strijd af tussen de Belg Raf Lemmens (Autobedrijf Lemmens), David Koh (Tenuki Racing), Jaap Visser (Team Zeelandair), Carlo Izelaar (IL Motorsport Racing 3) en Thomas Middel (RAM Racing). Met name de Belg liet van zich horen en wist posities te winnen, maar ook net zo snel weer te verliezen. Uiteindelijk was het Koh die als eerste van deze groep over de streep ging in 7e  positie. Daarachter volgden Visser en Lemmens met een onderling verschil van 34-duizendste van een seconde. Izelaar wist op de streep nog net de neus van zijn auto voorbij die van Middel te duwen, wat een nog kleiner verschil opleverde van slechts 17-duizendste.

De Amerikaanse Amy Mills was ongelukkig. Op de pre-grid ontstond bij het wegrijden een probleem aan de versnellingsbak, waardoor ze de hele race aan de kant moest blijven. Whitfield Gregg reed een eenzame race achteraan, omdat het hem nog aan snelheid ontbrak. Daar waar koploper Van Uitert ronden reed van 2:08 reed Gregg rondjes van 2:17. “Het is lastig om in een nieuwe auto op een voor jou nieuw circuit te rijden, dat zijn twee nieuwe dingen tegelijkertijd. Maar wat is Zandvoort een mooi circuit. We hadden er veel over gehoord en gelezen, maar om er nu eindelijk ook een keer te rijden is fantastisch”, aldus Gregg.

De tweede race over 10 ronden was al even spannend als de eerste. Van Uitert behield na de start de kop, maar kreeg het meteen in de eerste ronden al moeilijk met z’n achtervolgers. In ronde drie lukte het Schilders om bij het uitkomen van de S-bochten Van Uitert te passeren. Wubben volgde in derde positie. Een halve ronde later pakte Van Uitert de kop al weer sensationeel terug, door bij het ingaan van de Tarzanbocht z’n blauwe MaX5 links naast die van Schilders te zetten en hem daar gedurende de hele Tarzanbocht, de daaropvolgende kleine knik naar links en de Gerlachbocht te laten staan. Daardoor zat hij in de Hugenholtzbocht goed en pakte de kop terug. Tegen het eind van de race verharde de strijd zich enigszins, waarbij Van Uitert zijn belager weinig ruimte liet bij het inkomen van de S-bocht. Schilders kon hem daardoor niet meer ontwijken en tikte Van Uitert dusdanig aan dat deze twee plaatsen verloor aan Schilders en Verswijveren. In die volgorde ging de kop een ronde later over de streep.

Na afloop werd Schilders door de wedstrijdleiding echter zwaar gestraft met 30 seconden, wat hem op de 17e plek in de uitslag deed belanden. Daarmee kreeg Verswijveren  de winst enigszins in de schoot geworpen.

Achter de vechtende koplopers waren er twee groepen waar ook weer felle strijd werd geleverd om elke meter. De spanning werd ook deze keer volgehouden tot op de streep, waar menig coureur in staat was om uit de slipstream komend alsnog een auto te passeren. Deze uiterst kleine verschillen maakten er een bijzonder spannende racedag van en dan moest de endurancerace nog beginnen.

Bij de start van de één uur durende race was iedereen goed weg, inclusief de twee Amerikanen, die in hun eigen land geen staande start kennen en ook aan dat fenomeen moesten wennen. Schilders haalde zijn gram door vanaf de 17e plek binnen één ronde al in achtste positie te rijden. Na vier ronden was dat al de tweede plek. Daarmee was er een kopgroep gevormd met Van Uitert, Schilders, Verswijveren, Wubben en oud kampioen Eric Sliphorst in de auto van Izelaar, in die volgorde. Na de verplichte pitstop was het Schilders die aan de leiding ging met daarachter Verswijveren, Dan een klein gaatje met Melroy van Heemskerk in de auto van Van Uitert en een groter gat naar Wubben en daarachter Izelaar, die inmiddels weer achter het stuur van zijn eigen auto zat. Vervolgens een groep met Visser, Van Schagen, Martin Huisman (Van de Grift Racing), Middel en Koh, in die volgorde. De eerste twee in deze groep namen een kwartier voor het einde wat afstand tot de rest. Met nog 10 minuten te gaan was ook Schilders in staat een beetje afstand te nemen van zijn achtervolger Verswijveren. Van Heemskerk kwam er niet meer bij. Daarachter Wubben op zijn beurt ook niet. De achterstand van de daarachter rijdende Visser en Van Schagen werd steeds groter. Middel Wist zich bij deze twee te voegen, dan Koh en Huisman. Schilders liep meer en meer weg bij Verswijveren waardoor er vijf minuten voor tijd een situatie ontstond waarbij de eerste vier van de race elk op een onderlinge afstand van zo’n 200 meter reden. Met nog 2 minuten op de klok wist Van Heemskerk toch nog voorbij te gaan aan Verswijveren, met Wubben daar direct achter. In de laatste ronde pakte Wubben Verswijveren nog, waarmee de finishvolgorde bepaald werd op Schilders, Van Heemskerk, Wubben, Verswijveren, Van Schagen en Middel.

Ook in de endurancerace was het lot de Amerikaanse dame Mills niet gunstig gezind. Na een half uur racen kwam ze binnen in de pit met een versleten motorlager, einde race voor haar. Toch werd ze door het rijderscomité van de cup verkozen tot ‘Driver of the Day’, waardoor ze alsnog een fraaie beker mee terug kan nemen naar de States.

Ondanks de pech met m’n auto heb ik een fantastische dag gehad hier op Zandvoort. Het was indrukwekkend om te zien hoe snel je binnen deze groep wordt opgenomen en hoe gastvrij iedereen is. Wij komen hier zeker nog een keer terug”, aldus de enorm enthousiaste Amy Mills.

De snelste raceronde gerekend over drie races was voor Bart Wubben in de eerste race met een tijd van 2:08.407.

Rudy Schilders blijft dankzij zijn goede prestaties en z’n overwinning in de derde race lijstaanvoerder van het kampioenschap. Bij de teams scoorde Jaap Visser zodanig veel punten dat ook hij met z’n team Zeelandair aan de leiding blijft.

De totaal acht evenementen van de Ribank Mazda MaX5 Cup seizoen 2014 vinden plaats op drie verschillende circuits. Naast dat van Zandvoort worden ook Assen en het Belgische Zolder aangedaan.

Resterende evenementen Ribank Mazda MaX5 Cup seizoen 2014
Vrijdag 15 augustus                Zandvoort                             race 14 + 15
Donderdag 11 september     Assen                                               race 16 + 17
Vrijdag 10 oktober                    Zandvoort                             race 18 + 19 Finaleraces