Autowasbon Mazda MaX5 Cup maakt reclame voor autosport tijdens Familie Racedagen, driven by Max Verstappen

Schilders en Dekker pakken meeste punten in de twee races. Met 54 auto’s grootste startveld in geschiedenis Mazda MaX5 Cup in Nederland

De Autowasbon Mazda MaX5 Cup heeft volgens de ruim 100.000 toeschouwers en pers op fraaie wijze reclame gemaakt voor de autosport in Nederland tijdens de Familie Racedagen, driven by Max Verstappen. In de twee races, die afgelopen weekend op het programma stonden op Circuit Park Zandvoort, lieten de 54 coureurs zien hoe je op een faire manier autosport bedrijft, waarbij het publiek getuige was van een geweldige autosportshow vol slipstreamgevechten en close racing. De winst in de twee races ging respectievelijk naar Rudy Schilders en Marcel Dekker.

Vanwege het nog steeds groeiende startveld van de Autowasbon Mazda MaX5 Cup verleende de KNAF bij monde van voorzitter Peter Dorn dispensatie voor het aantal deelnemers dat mocht starten in de vorm van de 20%-regel. Daarmee konden er bovenop de toegestane 47 negen auto’s extra starten. Uiteindelijk stonden er zaterdagmiddag 54 auto’s op de grid, het grootste startveld ooit in de geschiedenis van de Mazda MaX5 Cup in Nederland.

De aftrap voor het raceweekend vond plaats op vrijdag met de vrije training, waarin Andras Kiraly de snelste tijd liet noteren met 2:08.826. Schilders en kampioensleider Youri Verswijveren volgden op de plekken 2 en 3, binnen een halve seconde.

De kwalificatietraining was in de vroege zaterdagochtend, waarin Kiraly opnieuw de snelste tijd liet noteren met 2:08.187. Marcel Dekker was tweede op slechts 0,095 seconde, gevolgd door Kevin van der Slik en jongeling Mika Morien, één van de winnaars van de races op circuit Zolder.

Bij de start van de eerste race op zaterdagmiddag met ruim 30.000 toeschouwers op de tribunes en in de duinen was Kiraly minder goed weg dan hij zelf zou willen en verloor de kop meteen aan Dekker. Van der Slik sloot aan in derde positie en Schilders pakte Morien en schoof daarmee door naar de vierde positie. Alle 54 auto’s kwamen uiterste gedisciplineerd de eerste paar bochten door, respecteerden elkaar en lieten elkaar heel, waardoor iedereen kon genieten van autosport, zowel op als naast de baan. Er ontspon zich een fantastisch gevecht om de eerste plaats in een kopgroep van drie auto’s, waarbij Dekker, Schilders en Kiraly beurtelings de kop pakten en voor veel spectaculaire momenten zorgden. Overal op de baan vonden soortgelijke gevechten tussen groepjes rijders plaats waardoor de race over 25 minuten voor het enthousiaste publiek een prachtig schouwspel werd. In de laatste ronde leidde Dekker de dans bij het uitkomen van de Arie Luyendijkbocht, maar Kiraly probeerde vanuit de slipstream de regerend kampioen links te passeren. Dekker week van zijn lijn, waardoor Kiraly deels door het gras moest en de auto’s zij aan zij de finish passeerden. Met het blote oog was niet waar te nemen wie de winnaar was. Dekker was in de veronderstelling dat hij het was en reed zwaaiend aan kop zijn uitrijronde.

Bij aankomst onder het podium hoorde hij echter dat Kiraly 0,012 seconden sneller was geweest en daarmee als winnaar werd afgevlagd. Schilders finishte als derde op bijna 0,5 seconden. Na afloop van de podiumceremonie compleet met Wilhelmus tegenover volle tribunes kwam de wedstrijdleiding met een domper voor de nummers 1 en 2. Kiraly kreeg 10 seconden tijdstraf voor een te late remactie gedurende de race, waarmee hij volgens dezelfde wedstrijdleiding anderen in de problemen had gebracht. Dekker kreeg dezelfde straf, omdat hij van zijn lijn afweek in de laatste meters van de race en daarmee Kiraly in de problemen had gebracht. De rijders vielen daarmee terug naar respectievelijk de 10e en 11e plaats, waardoor Rudy Schilders in de boeken kwam als winnaar van de race, met Bart Wubben als tweede en Youri Verswijveren als derde.

Gastrijder en schaatslegende Rintje Ritsma reed vanaf zijn 30e startplek een geweldige race. “Ik passeerde meerder auto’s en leek op weg naar een voor mij mooie klassering, totdat ik een duw kreeg waardoor ik spinde en een groot deel van het veld aan mij voorbij moest laten gaan”, vertelde de viervoudig wereldkampioen na afloop. “Toen ik mijn auto er eindelijk weer tussen kon duwen bleek dat hij door de klap uit balans was, waardoor ik niet echt meer gevaarlijk kon worden”. Ritsma finishte uiteindelijk als 48e.

Bij de start van de tweede race liet routinier Schilders zich vanaf zijn poleposition niet verrassen en behield de kop bij het ingaan van de befaamde Tarzanbocht, met achter zich Wubben en Verswijveren. Het trio Van der Slik, Kiraly en Dekker startte van de plaatsen 9, 10 en 11. Ze kwamen alle drie ook goed van hun plek en zetten vanaf het begin de achtervolging in op de kopgroep. De drie rijders die daarin zaten wisselden voortdurend van positie, wat weer voor adembenemende acties en fraaie autosportmomenten zorgde. In de 9e ronde van de race ging het echter mis met Kiraly, die achterop het circuit remproblemen kreeg en rechtuit schoot, waarna hij de strijd moest staken. Van der Slik leverde een puike prestatie door vanaf zijn 9e startplek tussen de snelste rijders van het veld door naar voren te rijden en in de 5e ronde al de kop te pakken ten koste van Schilders. Dekker deed niet voor hem onder met een opmars van startplek 11 naar de koppositie in de 7e ronde, waarmee hij Van der Slik terugverwees naar de tweede positie, met Schilders daar weer achter. In de laatste paar ronden mengde ook Wubben zich nog in de strijd om de kop, samen met Verswijveren. Het was uiteindelijk Dekker die er met de zege vandoor ging, nu wel ,met een voorsprong van 0,126 seconden op Van der Slik en 0,946 op Wubben.

Rintje Ritsma reed een puike race. Vanaf zijn 48e startplek wist hij op te klimmen naar plaats 28 aan het eind van de race. “Ik heb het geweldig naar m’n zin gehad”, glunderde de vijfvoudig Olympisch medaillewinnaar. “Overal op de baan lever je strijd. Zo heel af en toe reed ik even alleen maar vrijwel altijd had ik auto’s om me heen. Dat maakte het tot een fantastische race-ervaring en een prachtig weekend”!

De snelste raceronde gerekend over beide races was voor Kiraly in de derde ronde van de tweede race in een tijd van 2:08.766.

In de tussenstand van het rijderskampioenschap blijft Youri Verswijveren de leider, nu met 407 punten. Rudy Schilders blijft tweede en heeft nu 397 punten achter zijn naam staan. Ook Frenk Vollebregt behoudt zijn plek, nu met 389 punten. Dan volgen Bart Wubben en Timo Wagenaar Hummelinck met respectievelijk 362 en 356 punten.

In het teamkampioenschap behoudt Van der Slik Racingteam de eerste plek met 383 punten, gevolgd door Enjoy Racing met 319 punten. Derks Racing is de nieuwe nummer drie met 229 punten.

Mika Morien, blijft, ondanks het uitvallen in de eerste ronde van de tweede race, de beste rookie, nu met 335 punten.

De totaal zeven evenementen van de Autowasbon Mazda MaX5 Cup vinden plaats op drie verschillende circuits. Naast dat van Zandvoort worden ook Assen en het Belgische Zolder aangedaan.

Het resterende programma voor seizoen 2016 ziet er als volgt uit:

Zondag 12 juni  -  Zandvoort  -  DNRT

Vrijdag 5 augustus  -  Zandvoort  -  DNRT

Woensdag 7 september  -  Assen  -  DNRT

Zaterdag 15 oktober  -  Zandvoort  -  DNRT Finaleraces

 

Commentaar schrijven

Commentaren: 0