De geschiedenis van het MaX5 kampioenschap dateert uit het debuut jaar van de Mazda MX5 in Engeland.

In het seizoen 1990 /1991 werd er in Engeland een kampioenschap gereden dat volledig werd georganiseerd door de Mazda importeur.

 

In 2003 ontstaat het MaX5 kampioenschap in de UK vanuit een groep vrienden die op zoek naar een alternatief waarin competitie centraal stond en wat met een klein budget haalbaar moest zijn en bij voorkeur met achterwiel aandrijving, liefst nog met een laag gewicht en als het een beetje kan ook nog goede stuur eigenschappen. In 2004 ging de serie van start met 15 MX5-en en per race voegden meer rijders zich onder de deelnemers.

Meer en meer bleken coureurs te begrijpen dat dit een hele leuke klasse was waarin het aankwam op de kundigheid van de coureur.

 

In najaar van 2006 heeft Mick Hoogwerf, uit puur enthousiasme voor het merk Mazda en de autosport, contact gezocht met de MaX5 organisatie. Die waren enthousiast en zo stuurde hij en zijn broer Yardy in de Nieuwjaarsrace in januari 2007 met een groep Engelsen , waaronder de oprichter van het eerste uur Alyn Robson en Jonathan Blake, over het Zandvoortse asfalt.

Ondanks ervaring in een veel snellere Westfield was het een unieke ervaring. Dit moet hier ook kunnen was de gedachte van Mick. Er was ook direct animo vanuit onder andere MX-5 clubleden waaronder Rudy Schilders nu technisch adviseur bij MaX5.

Het kern idee: In een gezellige sfeer zonder bla bla betaalbaar autosporten voor iedereen ongeacht talent of budget met een hele leuke en betrouwbare auto!

 

Zo bouwde Hoogwerf Motorsport in de zomer van 2007 de eerste Nederlandse MaX5 en na overleg met de DNRT en Huub en Ria waren we daar welkom als klasse. Oktober 2007 was de presentatie op Zandvoort en werd de eerste race gereden. Januari 2008 en in 2009 reden we als promotie wederom mee met de Nieuwjaarsrace.

 

In 2008 waren er 3 auto's gebouwd maar de bekendheid groeide en het enthousiasme van de initiatiefnemers en deelnemers deed de klasse goed. Eind seizoen 2009 stonden er 7 auto's aan de start en was er veel zichtbaarheid door een auto die ingezet werd door Mazda Motor Nederland. Veel pers en bekende rijders waaronder Bavo Galema en Melroy Heemskerk deden mee.

 

De groeispurt kwam in de winter 2009/2010 naar 16 auto's. Daarnaast werd de ondersteuning vanuit Mazda Motor Nederland nog intensiever en kwam Total als sponsor. Hiermee moest het kleine team van vrijwilligers achter MaX5 uitgebreid worden om het unieke concept en support naar vooral beginnende coureurs van de nu genoemde Total Mazda MaX5 cup te waarborgen.

 

In seizoen 2011 zagen we voor het eerst een startgrid met meer dan 30 auto's en de groei blijft zich voortzetten. Door de hoeveelheid werk die samenhangt met het organiseren van wedstrijden en alles achter de schermen hebben Mick Hoogwerf en zijn vrouw Wilma besloten om voor seizoen 2012 het coördinatie stokje over te dragen. Voor seizoen 2012 zal de coördinatie in handen liggen van de ervaren Ron Boon o.a. verantwoordelijk voor de Dutch Power Pack klasses en de Radical SR3 cup. De MaX5 cup krijgt ook een nieuwe naam door het instappen van Ribank als naamgevende sponsor; Ribank Mazda MaX5 Cup.

 

Seizoen 2012 blijkt wederom een geweldig seizoen. Na in mei tijdens de pinksterraces een fantastische show te hebben neer gezet krijgen we een uitnodiging van de DPP organisatie om het nog eens dunnetjes over te doen tijdens de finale races. Een kans die we met beide handen aangrijpen. Het markeert ook het jaar dat onze cup door Autovisie in diverse verslagen wordt beschreven; van bouw van de auto tot een vol seizoen racen incl. alle bijkomende kosten.

 

Voor 2013 zijn de voortekenen weer prima, het unieke concept blijft groeien en vol enthousiasme en plezier gaan we ons 6e seizoen in. You'd rather be MaX5 racing!