De MAX5 Cup racer

De auto voor de MaX5 klasse is een nagenoeg standaard Mazda MX-5 1.6L type NA, bouwjaar 1990 – 1993. De MX-5 heeft volgens fabrieksopgave 116pk bij 6500rpm en een gewicht van 960kg. Wereldwijd is dit de meest voorkomende uitvoering van de MX-5 en daarom prima te verkrijgen tegen aantrekkelijk prijzen. Zowel OEM als aftermarket is er goed aan onderdelen te komen.

Om de MX-5 raceklaar te maken zijn een klein aantal wijzigingen verplicht.

  • Rolkooi
  • FIA Racestoel en gordels
  • Brandblusser en sleepogen
  • Gaz schokdempers
  • Team Dynamics racewielen & Interstate banden
  • Interieur verwijderen behalve dashboard
  • Race remblokken, remolie en staalomwikkelde remleidingen
  • Accu verplaatst naar het midden van de kofferbak
  • Open Luchtfilter systeem

Aanbevolen aanpassingen zijn:

  • Polyester koplamp afdekplaat met luchthapper (links)
  • Race uitlaat vanaf uitlaatspruitstuk (moet binnen geluidsnormen blijven)
  • Vlakken van de cilinderkop (vermogen met alle aanpassingen ongeveer 125pk)

Alle andere aanpassingen zijn niet toegestaan, zie ook het reglement. Het bouwen van een MaX5 is relatief eenvoudig en binnen afzienbare tijd te realiseren. De checklist is een handig hulpmiddel. Kijk voor eerder gestelde vragen even bij FAQ. Als je eenmaal begonnen bent is de datasheet een handig hulpmiddel

Mocht jouw vraag er niet bij zitten, dan kun je altijd terecht bij de organisatie. Motto hierbij is: ‘Beter een vraag teveel gesteld dan een vraag te weinig’.

FAQ

Wat is de beste setup voor de MaX5?

Hier is geen eenduidig antwoord op te geven, want elke baan, auto en rijder is anders maar als basis afstelling kun je het volgende aanhouden:

Rijhoogte: 120mm (gemeten met rijder in de auto en vanaf de rand onder de dorpel)

Voorzijde
Camber: -2.5 graden
Caster: +3.5 tot +5.0 graden (beide zijden gelijk)
Sporing: 1mm uitspoor
SpaX dempers: 14 clicks
GaZ dempers: 12 clicks

Achterzijde
Camber: -2.0 graden
Sporing: 1.0mm toespoor
SpaX dempers: 14 clicks
GaZ dempers: 12 clicks

Wat mag ik doen aan de motor?

De kop mag gevlakt worden tot 0.635mm minder dan de fabriekshoogte van 134mm. Verder mag je niets veranderen ten op zichte van origineel, maar je mag natuurlijk wel reviseren. Dat betekend dat je de kleppen opnieuw kan inschuren, zodat ze weer perfect sluiten. Verder kun je de klepseals vervangen, dat levert geen voordeel op, maar is gewoon voorzorg/onderhoud.

Aan de rest van de motor mag je niets anders doen dan wat er volgens de fabrieksspecificatie is beschreven in het werkplaats handboek. Dat betekend bijvoorbeeld dat je tot een 2de overmaat zuiger mag monteren.
Het monteren van een overmaat zuiger betekend dat je een complete motor revisie doet, dus nieuwe zuigers, zuigerveren en het motorblok moet geboord en gehoond worden.

De kop vlakken is een redelijk goedkope klus als je zelf het sleutelwerk doet. Een kale kop laten vlakken kost zo’n 60 euro. Het boren en honen van het blok ligt rond de 350 euro en daar krijg je dan zo’n 800 euro aan onderdelen bij, zoals de zuigers, zuigerveren en een compleet pakkingset…

Hoe krijg het dashboard er het makkelijkste uit?

Aan de linker en rechterzijde van het dashboard (bij de deuren) zitten afdekplaatjes. Hierachter zitten een paar bouten. Vervolgens maak je onder het dasboard de stuurkolom los. Daarna in het midden bij de ruit 1 boutje en ten slotte de 4 bouten bij het midden console (links en rechts onderaan).
Het dashboard zit onderaan in het midden in een soort metalen haak, dus moet eerst iets omhoog en daarna naar achteren.

Het dashboard komt nu compleet met verstevigingpijp eruit. Nu kun je de kachel verwijderen en alle overige zaken die niet meer nodig zijn.

Ik heb mij kachel verwijderd. Wat moet ik nu doen met de koelwaterslangen die door het schutbord naar binnen lopen?

Je kunt een slang (17mm inwendig) van de uitgang achterop de motor naar de ingang aan de zijkant van de motor monteren. Hierdoor is het systeem weer gesloten en is het kachelsysteem er tussenuit. In deze slang kun je gemakkelijk een adapter zetten met een temperatuur sensor om zo je koelwatertemperatuur goed te kunnen volgen.

Ik heb een auto, maar waar moet ik beginnen?

Er is een checklist die je zowel voor interieur, exterieur, motor als ook racevoorbereiding een richtlijn kan geven. Kom je ergens niet uit? Stuur een e-mail of bel.

Hoe kan ik gewicht monteren zodat ik precies op de 960kg incl rijder zit:

Uit het DNRT reglement
Ballast. De plaats voor het aanbrengen van ballast (compensatiegewicht) is vrij, maar moet op de bodemplat van de auto aangebracht worden in blokken lood van maximaal 10 kg per stuk, bevestigd met minimaal 2 bouten, kwaliteit 10,9 of hoger. Op de plaats van de bouten moet de bodem verstrekt zijn met stalen platen, dikte 2 mm en een oppervlakte van minimaal 40 cm2

Hoe zit het met de rolkooi?

We rijden met modellen van voor 1993 het is dus toegestaan binnen het reglement DNRT om met een zelfbouw kooi te rijden. We moedigen dit echter niet aan omdat veiligheid boven alles staat. Een goede professioneel gebouwde kooi is gewoon een goede investering ook op de lange termijn mochten de regels wijzigen. De gemonteerde kooien worden altijd bij eerste race beoordeelt door de TC van de DNRT.